Blog

slide

Antyoksydanty a aktywność fizyczna


Aktywność fizyczna wiąże się z sporym obciążeniem dla organizmu. Oprócz zwiększonego zapotrzebowania na energię (kalorię), białka, tłuszcze i węglowodany organizm potrzebuje również większej ilości składników mineralnych (m.in.magnez, wapń, żelazo, sód) oraz witamin (m.in. A, C, E, witaminy z grupy B).


Ważną rolę odgrywają również antyoksydanty (przeciwutleniacze), które będą odgrywały ważną rolę w regeneracji organizmu poprzez odkwaszanie organizmu (intensywny wysiłek fizyczny wpływa niestety zakwaszająco), neutralizację wolnych rodników tlenowych. Wolne rodniki mają działanie prozapalnie, czyli mogą sprzyjać częstym infekcjom, przeziębieniom, kontuzjom, przetrenowaniu, ogólnemu przemęczeniu, a patrząc w dłuższej perspektywie czasu mogą przyczyniać się m.in do miażdżycy, cukrzycy, chorób układu krążenia oraz nowotworów.


W ostatnich latach zwrócono uwagę na wykorzystanie naturalnych źródeł przeciwutleniaczy w zapobieganiu chorobom przewlekłym oraz w poprawie regeneracji organizmu po dużym wysiłku fizycznym. Antyoksydanty występują naturalnie w wielu produktach, a większość z nich jest łatwo dostępna, znajdziemy je m.in. w:


aronii - jej owoce wykorzystywane są głównie jako soki, puree, dżemy, galaretki i wino, jako barwniki spożywcze lub suplementy diety. Owoce są cenione jako doskonałe źródło przeciwutleniaczy. Mogą również przyczyniać się do zapobiegania chorobom przewlekłym, w tym cukrzycy i chorobom układu krążenia.


kurkumie - cudowne właściwości kurkumy, a konkretniej jej aktywnego składnika kurkuminy,  zostały w ostatnich badaniach zakwestionowane, jednak jej użycie może być dobrym dodatkiem w terapii przeciwzapalnej.


oleju lnianym - jest bogaty w kwasy tłuszczowe omega-3 o silnym działaniu przeciwzapalnym. Kwasy tłuszczowe omega-3 zapewniają prawidłową pracę układu odpornościowego.


owoce - wiele owoców zawiera szczególnie wysoką zawartość przeciwutleniaczy. Zaliczamy do nich: granat, winogrona, borówki, czarne porzeczki. Zawarte w nich witaminy  C, E, A oraz flawonoidy i karotenoidy wykazują silne działanie przeciwmiażdżycowe oraz przeciwnowotworowe, mogą także wspierać regenerację organizmu po wysiłku fizycznym.


warzywa - spośród warzyw najsilniejsze działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające wykazują brokuł oraz pomidory. Pomidory są najpowszechniejszym źródłem likopenu. Ten naturalny barwnik wykazuje silne działanie przeciwzapalne oraz przeciwutleniające. Likopen występuje także w melonach, gujawie, owocach dzikiej róży, arbuzie, czerwonym grejpfrucie. Brokuł natomiast jest rekomendowany jako źródło przeciwutleniaczy nawet dla osób chorych nowotworowo! Nie może ich zabraknąć w diecie sportowca! ☺  

 

Naturalne, nieprzetworzone produkty są najbardziej bogate w te cenne składniki odżywcze, dlatego warto sięgać po nie z korzyścią dla własnego zdrowia. Produkty o wysokiej zawartości przeciwutleniaczy, które są uzupełnieniem zdrowej diety, wykazują silne działanie przeciwzapalne, będą przyjać w poprawie wyników sportowych, poprzez lepszą regenerację organizmu i poprawę wydolności organizmu.

 

Pozdrawiam Karolina