Blog

slide

Bezpieczne odchudzanie – dlaczego szybciej nie znaczy lepiej?


Powody dla których chcemy zredukować masę ciała są różne. Najczęściej są to kwestie wizualne, estetyczne, poprawa sylwetki, ale również względy zdrowotne, zwiększenie wydolności czy redukcja przed zawodami. Organizm jest złożonym układem, który musi adaptować się do „nowych warunków”, tutaj niższej masy ciała. Szybka redukcja może mieć negatywne konsekwencje w postaci obniżenia wydolności oraz spowolnienia tempa metabolizmu, które sprzyja dodatkowemu gromadzeniu się tkanki tłuszczowej.

Prawidłowe tempo redukcji masy ciała to ok 1-1,5 kg/tydzień, czyli 4-6 kg.miesiąc. Uzyskanie efektu redukcji wiąże się z osiągnięciem ujemnego bilansu energetycznego, czyli ilość wydatkowanej energii (kalorii) musi być wyższa niż ta spożywana z jedzenia.

Aby osiągnąć ujemny bilans należy odjąć od swojego całkowitego zapotrzebowania energetycznego daną ilość kalorii. Wielkość deficytu jest uzależniona od kilku czynników:
- ilości aktywności fizycznej,
- ilości kilogramów do zrzucenia,
- aktualnego stanu zdrowia.

Co ważne, deficyt kaloryczny na początku przygody z odchudzaniem nie powinien być większy niż 500 kcal. Zbyt duży deficyt będzie prowadził do utraty tkanki mięśniowej, czyli jedynej tkanki aktywnej metabolicznie. Z tego powodu diety niskokaloryczne np. dieta 1000 kcal nie jest zalecana jako zdrowa dieta odchudzająca.

Dodatkowo, niezwykle ważny jest skład diety pod kątem zawartości białka, tłuszczów oraz węglowodanów. To dzięki indywidualnemu dopasowaniu zawartości w diecie tych makroskładników możemy osiągnąć efekt redukcji tkanki tłuszczowej przy zachowaniu, a nawet wzroście tkanki mięśniowej!

Podsumowując szybkie odchudzanie szkodzi i nie sprzyja trwałej utracie kilogramów. Powtarzające się wahania masy ciała (efekt jo-jo) wiążą się podwyższeniem ryzyka chorób serca, cukrzycy typu 2 czy kamicy pęcherzyka żółciowego.

Pozdrawiam Karolina - Natural Diet