Blog

slide

Jaki sprzęt przydaje się na siłowni?


Nie mówię tutaj o sztangach, hantlach czy kettlach. Bardziej mam na myśli akcesoria, które niektórzy przynoszą ze sobą. Opiszę dzisiaj dla Was niektóre z nich, najbardziej popularne i napiszę jaką pomoc zapewniają.

Rękawice treningowe: mają za zadanie chronić nasze dłonie. Otarcia, zdarcia naskórka czy odciski to popularne przypadłości osób trenujących intensywnie z dużymi ciężarami. Jeśli chodzi o płeć piękną, jest to dla mnie zrozumiałe dlaczego ich używacie. Natomiast w niektórych rodzaju ruchach np: martwy ciąg, rwania sztangi lub kettla, podciągania na drążku mogą one narobić większej szkody niż pożytku. Skóra pod warstwą rękawicy nie jest nieruchoma, dodajemy następną powierzchnie która ściera i rani naskórek. W mojej opinii, gadżet zbędny niema według mnie większych zalet jego używania. Z odciskami i podrażnioną skórą rąk można poradzić kosmetycznymi metodami, a przede wszystkim dbać o jej kondycje na bieżąco.

Pas treningowy: tutaj mamy parę wersji do wyboru. Pas trójbojowy szeroki na całej długości, sztywny, zapinany na dwa lub jedno oczko. Przeznaczony głownie do przysiadu, martwego ciągu, wyciskaniea na ławce. Pas dwubojowy, węższy przy klamrze, szerszy na plecach. Jego budowa wynika ze specyfiki dyscypliny do której został stworzony. Węższy odcinek pasa z przodu, pozwala na pełny zakres ruchu przy rwaniu sztangi oraz zarzutów do przysiadu, co przy pasie trójbojowych (szerokim) jest trudne. Pas neoprenowy, miękki elastyczny dobrze sprawdzający się w takich dyscyplinach jak CrossFit. Osobiści wychodzę z założenia, że pas jest dodatkiem. Warto zacząć używać go przy znaczących ciężarach (200kg) pomaga wtedy lepiej zaangażować mięśnie naszego korpusu do pracy. Przy osobach początkujących może być przydatny do nauki oddychania przeponowego w treningu siłowym.

Buty: jestem zwolennikiem treningu "na boso" bez obuwia. Jeśli natomiast mam polecać buty, które warto rozważyć wybrałbym buty minimalistyczne z płaską podeszwą, zerowym dropem (podniesienie pięty) i dużą ilością wolnego miejsca na palce. Tak aby można swobodne "rozłożyć" palce w bucie na boki :) Drugą opcją jest obuwie z usztywnioną i podniesioną podeszwą. Głównie używane w dwuboju i trójboju. Taki rodzaj budowy buta, zapewnia lepszą stabilność stopy i zwiększa zakres ruchu w stawie skokowym (poprzez podniesioną piętę) są różne rodzaje i marki tego typu butów na chwile obecną każda większa marka sportowa ma je w swojej ofercie. Dla mnie przydatne akcesorium dla osób które chcą "pomachać" bardziej dwubojowo na treningach CF.

Owijki na nadgarstki: częściej spotykane w boxach CrossFit niż w klubach fitness. Mamy różne rodzaje do wyboru, długość, twardość materiału itp. Główną rolą owijek jest usztywnienie nadgarstka, taśma pomaga nam utrzymać go w pozycji neutralnej przez co zmniejszamy dźwignie na nadgarstek. Przydatna sprawa dla osób, które cały czas borykają się z bólem nadgarstków przy wyciskaniach sztangi lub/i rwaniach czy zarzutach.

Oceńcie sami, czy któreś z opisanych wyżej gadżetów mogą Wam się przydać. Pamiętajcie tylko, że ani pas, buty, owijki czy rękawice nie wprowadzą treningu na wyższy niesamowity poziom. To tylko dodatki.

Pozdr.
Łukasz