Blog

slide

Proporcjonalność, względem predyspozycji


Dobór odpowiednich i efektywnych technik w treningu to jedna z podstawowych rzeczy. Minimalizm jest tutaj moim zdaniem najlepszym doradcą. Pamiętaj, że to dawka tworzy truciznę :)
Dostaje pytania typu, czy lepiej martwy ciąg robić w sumo czy klasycznie? Przysiad ze sztangą na plecach czy na barkach?
Niektórzy są sfrustrowani trudnością poszczególnych elementów, bądź ruchów, które przychodzą im trudniej niż innym.

Poniżej parę wskazówek odnośnie budowy naszego ciała oraz korzyści i nieudogodnień z tym związanych. Pamiętaj, nie ma 100% "pokrywalności" w każdym przypadku niżej opisanym. Powinien to zweryfikować specjalista tj. trener, fizjoterapeuta czy lekarz.

> Krótkie kończyny + proporcjonalny tułów – łatwość w ćwiczeniach siłowych, natomiast nie optymalne warunki we wszystkich akcjach gdzie potrzebne jest długie ramie (np. rzut).
> Długie kończyny + proporcjonalny tułów – duże kłopoty początkowo przy ćwiczeniach siłowych, natomiast przy należytym rozwoju może wykorzystywać długie ramie siły działającej na swoją korzyść (zasięg, rzuty, długość kroku itp.) najczęściej będzie dobrze radzić sobie przy ćwiczeniach kondycyjnych.
> Proporcjonalne kończyny + długi tułów – przy takim zestawieniu niemal zawsze będą problemy z ćwiczeniami wielostawowymi w treningu siłowym z racji zaburzenia relacji sił oddziałujących centralnie na stabilizację korpusu.
> Proporcjonalne kończyny + krótki tułów – osoba o takiej budowie będzie miała dużą łatwość w ćwiczeniach siłowych oraz ułatwioną stabilizację w każdym zestawieniu.

Proporcjonalność ma znaczenie, ale nie przekreśla ciężkiej pracy i zapału. Efekty mogą przyjść później. Ale przyjdą.


Pozdr.
Łukasz